Köszöntjük a

Kapcsolat

Határtalanul

Erdélyben jártunk

Iskolánk sikeresen vett részt az Emberi Erőforrások Minisztériuma Határtalanul! pályázatán, és ennek köszönhetően a pákai, a csesztregi és a lovászi iskola hetedik osztályosai 2019 tavaszán öt csodálatos napot töltöttek Erdélyben. 47 fős csoportunkkal meglátogattuk Bethlen Gábor, erdélyi fejedelem életének főbb állomásait, és megismerhettük Székelyföld nevezetességeit.

Marosillyén felkerestük Bethlen Gábor szülőházát, Gyulafehérváron, az egykori fejedelmi udvar területén a Szent Mihály Székesegyházban láthattuk nagyjaink sírhelyét, köztük a nagy fejedelemét is. Csíkszeredán, a Mikó-vár múzeumában a középkori váréletbe nyertünk bepillantást, illetve egy - a pásztor- és paraszti életet bemutató - kiállítást láthattunk. Különleges élmény volt számunkra a csíksomlyói kegytemplom és a parajdi sóbánya meglátogatása. Korondon a méltán híres kézműves termékekben, Máréfalván pedig a csodaszép székely kapukban gyönyörködtünk. A barcarozsnyói parasztvárból elképesztő kilátás nyílt a városra és a hófödte Kárpátokra. Prázsmáron az erődtemplom nyújtott különleges látnivalót, majd a családi gyűjteményéről híres csernátoni Haszmann Pál Múzeumban jártunk.

A csoport tagjai számára a legemlékezetesebbnek a Szent Anna-tó látványa és a Mohos-tőzegláp bejárása bizonyult. Kézdivásárhelyen a Céhes Múzeumban a középkori mesteremberek életével, a céhek hétköznapjaival ismerkedhettünk. Kedves fogadtatásban részesültünk a szentegyházi Mártonffi János Általános Iskolában, ahol működik az iskolai gyermekénekkarból és -zenekarból alakult híres-neves Szentegyházi Gyermekfilharmónia, a Fili. Nyergestetőn felemelő érzés volt látni a székelyek hősiességére emlékeztető kopjafákat és az emlékművet. Az Olt-folyó völgyében elhelyezkedő Tusnádfürdőn egy családias hangulatú panzióban szálltunk meg, ahol festői környezetben és nagyszerű ellátásban volt részünk. A környék egyik nevezetességét, a tusnádi ásványvizet, azaz a borvizet is megkóstolhattuk. Hazafelé Vajdahunyad várát látogattuk meg, amely a Hunyadi és a Bethlen család birtokában is volt egy ideig. A monumentális építményt Mikszáth Kálmán a várak királyának nevezte.

Örök emlék marad számunkra az az összetartás, amely az Erdélyben élő magyarokat jellemzi. Megható és példaértékű, ahogy megélik magyarságukat, és mindenhol kedves mosollyal, magyar szóval és nagy szeretettel fogadják az anyaországból érkezőket. Rengeteg kedves emlékkel érkeztünk haza, és úgy érezzük, bármikor szívesen visszamennénk.